Loading...

Notice

This multimedia story format uses video and audio footage. Please make sure your speakers are turned on.

Use the mouse wheel or the arrow keys on your keyboard to navigate between pages.

Swipe to navigate between pages.

Let's go

Achter ADE

Logo https://scroll.lab.nos.nl/achter-ade

De meeste mensen kennen Amsterdam Dance Event vooral van de feesten. Maar het is ook een grote conferentie voor mensen die werken in de dance-industrie. 

Het evenement betekent voor hen geen party, maar business. 

NOS op 3 volgde in 2016 de professionals uit de industrie: de ADE-directeur, de dj, de manager, de programmeur en de party-organisator. 

Goto first page

Richard zelf zal weinig dansvloer zien. Hij heeft tijdens het festival eigenlijk maar één doel: in zo weinig mogelijk tijd zoveel mogelijk mensen de handen schudden. 

Om al zijn afspraken te kunnen regelen, pendelt hij tussen de locaties (het zijn er meer dan 100) op en neer op zijn fiets.


Goto first page
0:00
/
0:00
Start video

Het is voor Zijlma zijn zeventiende editie als festivaldirecteur. Onder zijn leiding is ADE uitgegroeid tot een van de belangrijkste netwerkevenementen in de dance-industrie. 

De dagen voordat ADE begint, is het voor Richard stilte voor de storm. Hij had nog net tijd voor een fotoshoot. 


Open video

Goto first page

Joris Voorn is 39, dj en technoproducer. Hij heeft ook een ritme waar je al moe van wordt als je er alleen maar aan denkt. Hij vliegt de hele wereld over, staat in clubs en maakt de avond voor duizenden festivalbezoekers.

Het lijkt zo mooi: jouw hardste beats pompen door een zaal met uitzinnig publiek dat voor jou is gekomen. Maar dj's staan zeven uur non-stop in zo'n zaal. Dag na dag, week in week uit.

Goto first page
0:00
/
0:00
Start video

Daarom is er één ding dat Joris nooit vergeet: zijn camera. Om bij te komen van zijn drukke leven als dj, doet hij aan fotografie.  

En niet onverdienstelijk. Tijdens ADE had hij zelfs een eigen expositie.

Open video

Goto first page

Dj Elias Mazian timmert flink aan de weg. Hij is op dit moment een van de belangrijke dj's in de School, een Amsterdamse club.
  
Ook hem valt het dj-leven af en toe zwaar. "Je staat urenlang in een ruimte met keihard geluid, rook en drank. Ik ben nog jong, dus ik trek het nog behoorlijk. Maar het is heavy." 

"Soms ga je een hele week op tijd naar bed, zit je lekker in je ritme en als je dan een nacht draait, is dat ritme létterlijk helemaal omgedraaid. Maar ja, I love it."

Goto first page
0:00
/
0:00
Start video

Ook Elias heeft een manier gevonden om te ontspannen. "Dat omgedraaide ritme zorgt ervoor dat het soms warrig is in mijn hoofd. Daarom hardloop ik veel."

Hij vergelijkt de drukte in zijn hoofd met een sneeuwbol, die je kan schudden. Rennen helpt om de sneeuwbol weer rustig te krijgen.  

Open video

Goto first page

De dj steelt de show, maar hij is niets zonder zijn wederhelft: de manager. "Ik probeer bijvoorbeeld een buitenlandse tour op te zetten, door een agent te vinden die dat kan regelen", zegt Martijn Mischgofsky (van o.a. Sluwe Vos).

Voor Mischgofsky is ADE de belangrijkste week van het jaar. "Ik heb vooral veel afspraken met de mensen met wie ik al contact heb, maar waar nog geen gezicht bij hoort. Dat komt alleen maar van pas als je het contact wil intensiveren."


Goto first page

Volgens Anna Knaup, de manager van dj Hardwell, is de vertrouwensband het allerbelangrijkst.

"Ik ken Hardwell door en door. Ik weet eigenlijk blind wat hij wil. Die band is en blijft een zakelijke relatie, maar je ontkomt er niet aan dat je persoonlijk heel erg sterk met elkaar verbonden bent." 

Die samenwerking is er ook op muziekgebied. "Soms geef je ook feedback op de platen zelf."













Goto first page
0:00
/
0:00
Start video

De directeur, dj en manager doen het allemaal voor deze mensen: de feestgangers.

Deze techno-toeristen komen helemaal uit Glasgow en Dubai om in Amsterdam te feesten. Zij leven het hele jaar naar ADE toe.

Open video

Goto first page

Hun harten kloppen zowat in vierkwarts-drumcomputerslagen, en dat is maar goed ook: zij zorgen ervoor dat je favoriete dj in Nederland draait.

Tijdens ADE zullen programmeurs niet echt het nieuwe talent ontdekken, dat voorwerk is als het goed is al gedaan. Maar het is voor hen wel dé plek om de mensen te ontmoeten waar ze de rest van het jaar zaken mee moeten doen.

Goto first page

Voor Michiel Peeters van het Utrechtse TivoliVredenburg is ADE het moment om te checken wat de nieuwe trends worden.

"Ik kom naar ADE voor inspiratie. Ik ga naar clubs en vraag me af: ‘waarom werkt dit?’ en ‘waarom vinden mensen dit een fijne plek?’"

Voor Michiel is het uiteindelijk de uitdaging om in Utrecht scherp te programmeren. “Eerlijk is eerlijk: Utrecht is niet nummer 1 qua kennis bij de bezoekers. Als het in Amsterdam niet werkt, dan zal het waarschijnlijk in Utrecht ook niet werken.”

Goto first page

Het zijn de mensen die ervoor zorgen dat jij kunt feesten. Een drukke, verantwoordelijke en stressvolle baan, maar volgens de organisatoren is het alle opofferingen waard. Volgens organisator van Loveland Marnix Bal komt dat door één ding: "De liefde voor muziek."

Marnix begon al vroeg met het organiseren van feesten. "Ik ben op mijn elfde al begonnen met een drive-in-show met eigen speakers en lichten. Chips en cola, dat werk", zegt Marnix. 

Goto first page
0:00
/
0:00
Start video

Nu pakt hij het echt groot aan: tijdens Amsterdam Dance Event heeft hij vijf verschillende feesten: “We zijn tien maanden bezig met organiseren. Alles bij elkaar komen er een kleine 20.000 mensen langs."  

Met de voorbereiding van dit feest is -ie al het hele jaar bezig.

Open video

Goto first page

Patricia Berkhof is eindverantwoordelijk voor de gigantische feesten in de Amsterdam Arena, Ziggo Dome en de Heineken Music Hall, met grote namen als Hardwell, Tiësto en Afrojack. 

Ze begint zo’n driekwart jaar van tevoren met het boeken van de dj’s. “Ja, er is een strijd”, verklapt Patricia. “Maar in de loop der jaren hebben we goede contacten opgebouwd. En we hebben een streepje voor op de rest: als Tiësto iets unieks wil doen, dan weet je dat dat je een enorme locatie nodig heeft.




Goto first page

Maar ja, is dat nou niet saai: nooit je eigen feest mee kunnen pakken? “Zolang je dingen doet met passie, voelt het voor mij niet als werk”, zegt Patricia.

“Ik ga wel altijd even naar het midden van de dansvloer om te voelen hoe de sfeer is in het publiek En even in mijn arm te knijpen en te bedenken: wow, wat is dit gaaf.”  

Goto first page
Goto first page
Scroll to continue
Swipe to continue